Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Outsiderkunst: kunst gemaakt door mensen met een verstandelijke beperking. Dit boek gaat hierover en is speciaal gericht op Kunstatelier Matisse te Wijchen. Alle kunstenaars van atelier Matisse komen aan bod. Ze praten over hun werk en hun leven. Er zijn prachtige illustraties van ieders kunstwerken. Het boek is mooi vormgegeven. De verhalen worden afgewisseld door verhalen over het leven van mensen met een verstandelijke handicap. Deze worden voorgelezen op de bijgeleverde cd-rom, voor mensen die liever luisteren dan lezen. Een geweldig boek voor een brede doelgroep: eenieder die een kijkje wil nemen in de wereld van de outsiderkunst, al dan niet om inspiratie op te doen: andere kunstenaars, mensen die werkzaam zijn in de gehandicaptenzorg, ouders, familie en natuurlijk de mensen met de handicap zelf. Een echte aanrader! © NBD Biblion
Choose an application
#KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- communicatie --- mensen met een mentale beperking --- 305.8 --- 462 --- Buitengewoon onderwijs --- Communicatie --- Emoties (Gevoelens) --- Kinderen --- Mentaal gehandicapten --- Taalontwikkeling --- Communicatie ; algemeen --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs)
Choose an application
Van in het begin van de jaren zeventig heeft een indrukwekkend aantal neologismen zijn intrede gedaan in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. De belangrijkste bewegingen op het gebied van zorgvisie liggen op de lijn: van normalisatie naar integratie naar inclusie. De belangrijkste verschuivingen van opvattingen over de inrichting van zorg worden weerspiegeld in de lijn: van deconcentratie naar deïnstitutionalisering naar 'community care'. Deze begrippen typeren het klimaat van voortdurende verandering waarin zorggebruikers en zorgverleners de laatste decennia terecht zijn gekomen. En het einde lijkt niet in zicht.In dit drieluik formuleren drie prominente wetenschappers antwoorden op de vele vragen die hierbij rijzen. Zij gaan in op zowel de wetenschappelijke als de maatschappelijke achtergronden van ontwikkelingen en maken die verstaanbaar in de volste betekenis van het woord.Deze publicatie werd voorbereid en mede mogelijk gemaakt door de SWIHC - Stichting Wetenschappelijk Instituut voor mensen met een verstandelijke handicap in Maastricht. Ze bevordert internationaal het wetenschappelijk onderzoek en de toepassing daarvan in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap.In het eerste artikel van dit boek, 'De Tweedeling', gaat Ad van Gennep in op de wetenschappelijke en maatschappelijke achtergronden van ontwikkelingen uit de vier laatste decennia. In het tweede artikel behandelt dezelfde auteur het onderwerp 'Institutionalisatie en Community Care'. In het derde artikel documenteren Geert van Hove en Jos van Loon de mogelijkheden om mensen met een verstandelijke handicap zelf meer regie te laten voeren over ontwikkelingen die hen persoonlijk ten nauwste aangaan.
Gehandicaptenzorg. --- Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- 326 --- mentaal gehandicapten --- zorgverlening --- Beleid voor personen met een verstandelijke handicap --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Zorgvraag --- 376.3 --- Inclusie --- Instellingen --- Personen met een mentale handicap --- Zorg --- verstandelijk gehandicapten --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- 362.31 --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Zorgvernieuwing --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Opvoedingsondersteuning is een actueel item.Begeleid Wonen Pajottenland heeft reeds vele jaren ervaring met het ambulant begeleiden van personen met een handicap, onder wie ouders met een verstandelijke handicap. In deze gezinnen wordt opvoedingsondersteuning gebodenAlle kennis en ervaring rond dit thema is gebundeld in dit boek. Het is een gids waarin hulpverleners vertrouwd worden gemaakt met de methodieken en de praktijk van opvoedingsondersteuning, met talrijke voorbeelden. Naast achtergrondinformatie rond ouders met een verstandelijke handicap en rond opvoeding, worden methodes als individuele en groepsgerichte opvoedingsondersteuning praktijkgericht uitgewerkt. Daarnaast is er een gedeelte rond kwaliteitsbewaking van opvoedingsondersteuning en een gedetailleerde materialen- en adressenlijst. Na elk hoofdstuk volgt een uitgebreide illustratie met een realistische case en worden bedenkingen en vragen geformuleerd. Dankzij oefensituaties kan de hulpverlener zelf aan de slag.InhoudsopgaveInformatie Over de leidraadDeel 1: Achtergrondinformatie over opvoedingsondersteuning aan ouders met een verstandelijke handicapHoofdstuk 1.1: Ouders met een verstandelijke handicap als doelgroepHoofdstuk 1.2 Een nieuwe kijk: mensen met een verstandelijke handicap als gelijkwaardige burgersHoofdstuk 1.3: Opvoeding en opvoedingsondersteuningHoofdstuk 1.4: Basishouding van een 'opvoedingsondersteuner'Hoofdstuk 1.5: Aanpak van opvoedingsondersteuning: individueel of in groep?Deel 2: Individuele opvoedingsondersteuningHoofdstuk 2.1: Algemene informatie over individuele opvoedingsondersteuningHoofdstuk 2.2: Een co-begeleiderHoofdstuk 2.3: Actief luisteren naar hun verhaalHoofdstuk 2.4: Informeren en adviserenHoofdstuk 2.5: Vaardigheden aanlerenHoofdstuk 2.6: Video-ondersteuningHoofdstuk 2.7: Het sociaal en professioneel netwerk van de ouders uitbouwen en cordinerenHoofdstuk 2.8: Voorbeeld van individuele opvoedingsondersteuningDeel 3: Groepsgerichte opvoedingsondersteuningHoofdstuk 3.1: Algemene informatie over groepsgerichte OpvoedingsondersteuningHoofdstuk 3.2: ThemabijeenkomstenHoofdstuk 3.3: OudercursusHoofdstuk 3.4: OuderpraatgroepHoofdstuk 3.5: Voorbeeld van groepsgerichte opvoedingsondersteuningDeel 4: Kwaliteitsbewaking
Mentaal gehandicapten --- Opvoedingsondersteuning --- Ouderschap. --- Mentaal gehandicapten. --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Ouderbegeleiding --- 433.9 --- ambulante hulpverlening --- begeleid wonen --- mentaal gehandicapten --- opvoedingsondersteuning --- ouderbegeleiding --- 364.044 --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Opvoeding --- Ouders --- Personen met een mentale handicap --- 37.018 --- Gezinnen : opvoeding --- Opvoedingshulp --- Opvoeding in praktijk - overige onderwerpen --- Educational sciences --- personen met een mentale beperking --- ouders-kind relatie --- Social policy and particular groups --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Ouderschap --- Ambulante hulpverlening --- Provincie West-Vlaanderen --- 370 --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
#KVHB:Down's syndroom --- #KVHB:Communicatie; mentaal gehandicapten --- Life Expectancy. --- Enfants --- Langage --- Troubles du langage --- Life Expectancy --- Intervention --- Syndrome de down --- Traitement
Choose an application
-209-5148-3
personen met een beperking --- orthopedagogiek --- Christian spirituality --- #gsdb10 --- #GGSB: Geestelijke lezing(rood) --- #GGSB: Spiritualiteit --- getuigenis --- spiritualiteit --- dagelijks leven --- gehandicapten --- religieuze ervaring --- C3 --- 326 --- christendom --- hulpverlening --- levenskunst --- mentaal gehandicapten --- verhalen --- zingeving --- Kunst en cultuur --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Geestelijke lezing(rood) --- Spiritualiteit
Choose an application
364.26 --- Methodieken bij personen met een verstandelijke handicap --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- Zelfredzaamheid / zelfstandigheid bij personen met een verstandelijke handicap --- 364.264 --- Hulpverlening --- Mentaal gehandicapten --- verstandelijk gehandicapten --- 364.26 Maatschappeljke problemen met hygiene en gezondheid --- Maatschappeljke problemen met hygiene en gezondheid --- 362.31
Choose an application
Dit boek biedt een beschrijving en een analyse van de kenmerken van het syndroom van Asperger. Ook worden vele praktische strategieën geboden om de effecten van de stoornis te beperken. Door het gehele boek zijn citaten en uitspraken van mensen met het syndroom opgenomen, om het begrip te bevorderen. 1. Diagnose 2. Sociaal gedrag 3. Taal 4. Preoccupaties en rigide patronen 5. Motorische onhandigheid 6. Cognitieve vaardigheden 7. Overgevoeligheid voor zintuigelijke waarneming 8. Veel gestelde vragen Appendix 1 : Spelend leren Appendix 2 : Hoe voel je je vandaag ? Appendix 3 : Diagnostische criteria
Aspergersyndroom. --- Autisme. --- Mentaal gehandicapten. --- Psychiatry --- Aspergersyndroom --- #KVHB:Aspergersyndroom --- autisme --- PDD-NOS --- emotionele problemen --- 462.9 --- orthopedagogiek --- aspergersyndroom (gez) --- 462.4 --- Autisme --- 376.44 --- Cognitieve vaardigheden --- Diagnostiek --- Gedrag --- Sociale vaardigheden --- Zintuigen --- autistische kinderen --- Orthopedagogics --- Autistische kinderen
Choose an application
Orthopedagogiek --- Geestelijke gezondheidszorg. --- personen met een mentale beperking --- inclusief beleid --- hulpverlening --- begeleid wonen --- Social policy and particular groups --- #A0310A --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 326 --- arduin --- empowerment --- inclusief onderwijs --- mentaal gehandicapten --- 376.3 --- Emancipatie --- Empowerment --- Inclusief onderwijs --- Instellingen --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Inclusie --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Ondersteuning --- Hulpverlening --- Gehandicapten --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een handicap --- Digitale kloof --- ouder --- Samenleving
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|